Een gratis weggever wordt niet voor niets het meest ingezet als leadgenerator.
Een lead wattes? Yes, een leadgenerator. Een middel dat leads genereert. Je verzamelt met deze gratis weggever mailadressen van potentiële klanten. Je kunt natuurlijk op je website een oproepje doen naar het aanmelden voor jouw nieuwsbrief.. Maar… dat is natuurlijk niet heel sexy. Hoeveel mails ontvang jij wel niet in jouw mailbox? Het woord ‘nieuwsbrief’ zit bij veel mensen in hun allergie. Dus hier ga je nooit echt veel leuke klanten mee binnen halen. Zo’n gratis weggever is een veel beter idee! Wat is nou zo’n gratis weggever en hoe zet je dit effectief in? Je leest het in deze blog!
Wat is een lead?
Voordat ik je uitleg hoe je zo’n leadgenerator nou effectief in kunt zetten, ga ik je uitleggen hoe het nou zit met leads. Wat is een lead? Een lead is een bedrijf of een persoon die interesse heeft in jouw product of dienst. Binnen leads heb je koude leads en warme leads. Een koude lead is nog helemaal nieuw. Hij of zij hoort voor het eerst van jou en je bedrijf. Een warme lead is iemand die jou al kent. Jou bijv. al volgt op social media of al eerder iets van jou gekocht heeft. Een warme lead neemt veel sneller jouw aanbod af dan een koude lead. Het is dus van belang dat je koude lead een warme lead wordt om jouw aanbod goed te verkopen. Om van een koude lead een warme lead te maken, kun je zo’n leadgenerator inzetten. En dat kan dus met behulp van een gratis weggever.
Wat is een goede gratis weggever?
Jouw ideale klant heeft een probleem. Iets waar hij/zij van wakker ligt. En ze hebben een gewenste ideale situatie, waarin dit probleem zich niet meer voordoet. En jouw aanbod, brengt hen naar die ideale situatie: de oplossing. Jouw aanbod is als het ware de brug tussen het probleem en de oplossing.
Een goede gratis weggever is iets wat jouw ideale klant al een stukje helpt bij zijn of haar probleem. Wat jouw ideale klant al een stukje dichter naar de oplossing brengt en waardoor jouw ideale klant al een stukje mee krijgt van jouw waarde. Ze proeven eigenlijk even van jouw meerwaarde. Waarom ze jou nou eigenlijk moeten hebben.
Deze weggever kun je maken in de vorm van een testje / quiz, een werkboek, een e-book, factsheet. Of misschien heb je wel iets anders tofs gezien bij een andere ondernemer. Als het maar iets is, wat iemand kan downloaden of waar iemand zijn of haar e-mailadres voor moet achterlaten (waarom lees je verderop in deze blog) om toegang toe te krijgen.
Wat zijn de voordelen van een gratis weggever?
Ja, waarom heb je nou eigenlijk zo’n gratis weggever nodig? Met een gratis weggever wordt jouw lead warm. Je kunt jouw koude lead opwarmen door een goede leadgenerator. Het is dus een goede instapper voor jouw betaalde aanbod! Daarnaast kun je op de bedankpagina een toffe upsell doen: een laagdrempelig betaald aanbod tussen de 7 en 17 euro. Dit is handig om jouw lead nog meer op te warmen (een lead die al iets van je heeft gekocht zal sneller iets kopen met een hogere investering) en daarnaast kun je het inzetten om advertentiekosten terug te verdienen wanneer je besluit te gaan adverteren op jouw gratis aanbod.
En last but not least: Je verzamelt er e-mailadressen mee. En naar die e-mailadressen kun jij nieuwsbrieven sturen met tips, acties en meer én je kunt er een mailfunnel achter hangen. Hierover verderop meer!
Wat is de customer journey van zo’n gratis weggever?
Wat is nou de customer journey, oftewel klantreis, van zo’n gratis weggever. Hoe ziet het proces er uit vanuit de klant gezien? Laten we een e-book als weggever gebruiken in een voorbeeld:
Wat is een goede upsell?
Een goede upsell is een quick fix voor hun probleem. Iets wat ze weer een stukje dichter bij de oplossing brengt. Deze upsell zorgt er voor dat jouw lead weer een stukje verder wordt opgewarmd naar jouw aanbod. Deze upsell is vaak een template, een werkboek, een tracker. Iets wat interessant is voor de mensen voor wie jouw gratis weggever ook interessant is. Probeer te denken vanuit jouw ideale klant! Dit product is laaggeprijst, marketeers zeggen tussen de 7 en 17 euro.
Hoe bouw je zo’n mailfunnel?
Hierboven noemde ik het al: je kunt een mailfunnel aan jouw gratis weggever koppelen. Wat is een mailfunnel? Een mailfunnel is een reeks mails die jij geautomatiseerd naar jouw lead stuurt. Daar kun je jouw leads nog meer mee opwarmen. Zo kun je hier een voorstel mail in stoppen, een aantal kennis mails met tips, een leuke actie en natuurlijk regelmatig een cta naar jouw aanbod. Het doel van deze mailfunnel is dat jouw lead een klant van jou wordt, zonder dat je er handmatig tijd aan kwijt bent.
Om zo’n mailfunnel a.k.a. geautomatiseerde e-mailreeks te realiseren heb je een speciaal mailprogramma nodig. Zelf ben ik fan van Mailbue! Deze heeft enorm veel mogelijkheden en een fijne klantenservice. Via deze link kun je er een gratis proefperiode starten om eens rond te kijken!
Meer weten over hoe jij een winstgevende website realiseert? Lees dan deze blog!
Download de gratis pdf en start de weg naar jouw ideale website die gaat zorgen voor meer droomklanten.
Start de weg naar jouw ideale website
Weet op welke knoppen je moet drukken
Na het downloaden van de pdf ontvang je een aantal mails vol waardevolle tips om jou verder te helpen naar jouw beste website ooit.
Geen visitekaartje maar een winstgevende website
Jouw beste website ooit