Een professionele website willen we allemaal wel, toch? Met een paar kleine aanpassingen kun je je website van een ‘mwah, oke’-look naar een professioneel niveau brengen, als je maar weet wat je moet doen. Werken met een webdesigner is natuurlijk ideaal, maar het inhuren van een webdesigner om je website te laten maken is niet voor iedereen een optie. Of de beste keuze.
Maar als je website er erg zelf geknutseld uit ziet, nemen je klanten je dan serieus? Durven ze dan te investeren in jouw waardevolle aanbod? Hmm.. super belangrijk dus, die uitstraling.
Als jij zelf aan de slag wilt heb ik een aantal tips voor je om je website een professionele uitstraling te geven!
Je hebt maar een aantal seconden om een eerste indruk achter te laten bij je bezoeker, laat deze dan goed zijn! Je wilt de aandacht grijpen van jouw websitebezoeker en vertrouwen opwekken. Zorg er dan voor dat je website er goed en professioneel uit ziet.
Heb je hulp nodig met een professionele website? Bekijk dan de gemakkelijke website templates van Studio Above!
Communiceer je duidelijk wat je missie is; dus wat je doet, voor wie en waarom je het doet? Welk probleem los jij voor anderen op? Zonder dit te communiceren weet de bezoeker niet wat ze bij kunnen vinden. En als je een eerste indruk in enkele seconden moet maken, maak dit dan zeker duidelijk bovenaan je homepage (of boven de vouw, zoals het ook wel genoemd wordt, voordat je gaat scrollen).
Is jouw website beveiligd? Je kunt dit checken aan de hand van de URL in de zoekbalk bovenin je webbrowser. Begint je website met “http://” dan is je website helaas niet beveiligd. Websites die beveiligd zijn herken je aan de “https://” of het slot-icoontje aan de linkerkant van je URL.
Bezoekers via Google Chrome zullen bij een onbeveiligde website eerst een melding krijgen waarin staat dat de website niet te vertrouwen is en eventueel gegevens gestolen zullen worden. Niet bepaald een goede eerste indruk..
Dit kun je voorkomen door een SSL-certificaat te laten opstellen. Het fijne aan Showit is dat zij automatisch een SSL-certificaat voor je instellen. Zo is je website altijd beveiligd en hoef jij je niet druk te maken om de technische foefjes die je website nodig heeft.
Er zijn zo veel mensen die je website bezoeken met hun mobiel dat je website sowieso mobile-friendly moet zijn. Bij Showit heb je de volledige controle over je mobiele website. Je kunt hem naast je desktop website editen, maar ook een totaal nieuwe versie maken mocht je dat willen. Bij geen enkel ander platform heb je zoveel controle over hoe je website er op mobiel uit ziet als bij Showit.
Als bezoekers op jouw website terecht komen, willen ze kunnen zien van wie de website is. Wie zit er achter het merk? Met wie gaan ze samenwerken als ze voor jouw bedrijf kiezen? Je verkoopt niet puur een product, je verkoopt deels ook jezelf.
Bij een sterk personal brand horen mooie foto’s van jezelf! Heb je dus niet? Laat die maken! En houd daarbij rekening met je styleguide. Welke kleuren komen daar in terug? Laat die ook terugkomen in je outfits. Zo passen je foto’s straks naadloos op je feed en op je website.
Is het voor jouw bezoekers al laagdrempelig en makkelijk om contact met jou op te nemen? Mensen houden er niet van om eerst 10x te moeten klikken voor contactgegevens gevonden zijn. Zet ze dus goed in het zicht én maak jouw telefoonnummer en e-mailadres (maar ook social media icons) klikbaar. Gebruik je whatsapp als een contactmiddel? Zet dit dan onder jouw mobiele nummer, en maak deze tekst ook klikbaar.
Om een Whatsapp ‘Klik en Chat’ link te maken gebruik je de speciale code die Whatsapp heeft ontwikkeld: https://wa.me/<nummer>.
Het gedeelte onder <nummer> is het volledige internationale nummer wat je gebruikt zonder nullen, plusjes, haakjes of streepjes. Erg belangrijk om deze elementen NIET toe te voegen, want dan werkt het niet.
De balans tussen design en functionaliteit kan in font gebruik heel erg lastig zijn. Probeer toch altijd functionaliteit voorrang te geven. Handwriting fonts kunnen jouw huisstijl enorm versterken, maar balance is key.
Leesbaarheid moet altijd belangrijker zijn. Hoe mooi en esthetisch een element of tekstblok er misschien ook uitziet. Let hier vooral op bij het gebruik van (sub)titels en langere stukken tekst. En houd hierbij ook rekening met contrast. Zorg dat de kleuren licht op donker niet voor problemen zorgen en dat de letterdikte ook lekker is, het moet goed opvallen!
De nummer 1 reden dat veel websites niet professioneel ogen: er wordt te weinig witruimte gebruikt. Witruimte is de ‘lege’ ruimte tussen elementen. Een soort van rustpunten en ademruimtes in je design. Het houd pagina’s rustig en overzichtelijk. Heb je geen witruimtes, dan oogt een website al gauw chaotisch, onprofessioneel en rommelig. Mensen moeten te veel moeite doen om dingen te vinden, en dus haken ze af. Dat is niet wat je wilt! Zorg dus voor voldoende witruimte binnen je design.
Een favicon is dat kleine icoontje wat je in je browser kunt zien bij het tabblad wat je open hebt staan.
Je favicon zie je ook bij de zoekresultaten en de browsergeschiedenis, etc. Het creëert professionaliteit en herkenbaarheid voor al je volgers als ze direct je logo daar herkennen. Een kleine aanpassing, maar een groot verschil. 😉
Waarom alle bekende grote merken zo’n professionele uitstraling hebben? Omdat hun gehele vormgeving altijd op elkaar is afgestemd, zodat je dat ene merk altijd weer herkent. Alles is een geheel, het is consistent. Zorg dat dat voor jouw website en algehele online zichtbaarheid ook geldt. Laat alle pagina’s een geheel zijn.
Lees hier hoe jij gaat zorgen dat jouw website klanten oplevert.
Download de gratis pdf en start de weg naar jouw ideale website die gaat zorgen voor meer droomklanten.
Start de weg naar jouw ideale website
Weet op welke knoppen je moet drukken
Na het downloaden van de pdf ontvang je een aantal mails vol waardevolle tips om jou verder te helpen naar jouw beste website ooit.
Geen visitekaartje maar een winstgevende website
Jouw beste website ooit