Een contactformulier is dé plek waar potentiële klanten contact met je opnemen. Dus het moet makkelijk vindbaar zijn op je website, duidelijk, uitnodigend én gebruiksvriendelijk.
In deze blog geef ik je een concreet contact formulier voorbeeld én slimme tips om je formulier professioneel én klantvriendelijk in te richten.
Je contactformulier is vaak het eerste directe contactmoment tussen jou en een potentiële klant. Het verlaagt de drempel om contact op te nemen én helpt jou om direct de juiste informatie binnen te krijgen.
Een goede opzet betekent: overzichtelijk, kort, en afgestemd op wat jij écht nodig hebt. Wordt het te lang of te ingewikkeld? Dan haken mensen sneller af – en ben je ze kwijt.
Daarom:
Wist je dat in al mijn website templates al een goed contactformulier zit ingebouwd? Lekker makkelijk!
Wat zet je in een goed contactformulier? Hieronder zie je een simpel, effectief en veelgebruikt voorbeeld:
Tip: Houd het kort en overzichtelijk. Hoe makkelijker het formulier is in te vullen, hoe groter de kans dat mensen het ook echt invullen.
Er zijn een paar dingen die ik helaas vaak zie misgaan en die je makkelijk kunt voorkomen:
Werk je in Showit? Dan zijn dit veelvoorkomende valkuilen die je makkelijk kunt oplossen:
De elementen staan niet in de goede volgorde: Zorg dat je in de linkerkolom (waar de canvas elementen staan) de juiste volgorde aanhoudt. Dus 1e veld bovenaan, laatste veld onderaan. Mensen gebruiken vaak de ’tab’-toets, dus volgorde is key.
Verkeerd labels in jouw mail: Test het formulier een keer en check of er geen verwarring ontstaat, zoals “e-mail:” bij het onderwerp.
De verzendbutton niet goed ingesteld: Zet bij ‘Click Actions’ het schuifje ‘Submit Form’ aan én koppel de button aan View 2 om de bevestiging na verzending te tonen.
Vergeet niet te testen: werkt het formulier? Komt het bericht aan? Zo voorkom je frustratie én misgelopen leads.
Wanneer ik voor mijn dienstverlenende klanten een website bouw, maak ik vaak twee soorten formulieren in de website:
Algemeen contactformulier – Voor algemene vragen, samenwerkingen of andere verzoeken.
Aanvraagformulier per aanbodpagina/salespage – Met gerichte vragen die je anders toch via e-mail zou stellen. Zo bespaar je tijd én krijg je meteen waardevolle info.
Let op: Houd ook dit aanvraagformulier laagdrempelig. Als iemand iets moet opzoeken of ergens over moet nadenken, dan is de kans groot dat ze afhaken.
Wil je zien hoe een goed contactformulier er in de praktijk uitziet? Hieronder vind je voorbeelden uit mijn templates:
Website template Next Level – Je shopt hem hier!
Hier vind je de werkende demo van Next Level.
Website template June – Je shopt hem hier!
Hier vind je de werkende demo van June.
Website template The Belle – Je shopt hem hier!
Hier vind je de werkende demo van The Belle.
Website template Now Or Never – Je shopt hem hier!
Hier vind je de werkende demo van Now or Never.
Website template Bloom Up – Je shopt hem hier!
Hier vind je de werkende demo van Bloom Up.
Website template Be Bold – Je shopt hem hier!
Hier vind je werkende demo van Be Bold.
Website template Rise & Shine – Je shopt hem hier!
Hier vind je de werkende demo van Rise & Shine.
Download de gratis pdf en start de weg naar jouw ideale website die gaat zorgen voor meer droomklanten.
Start de weg naar jouw ideale website
Weet op welke knoppen je moet drukken
Na het downloaden van de pdf ontvang je een aantal mails vol waardevolle tips om jou verder te helpen naar jouw beste website ooit.
Geen visitekaartje maar een winstgevende website
Jouw beste website ooit